Scurt istoric

Universitatea de Stat din Moldova

Activitatea de formare continuă în cadrul Universității de Stat din Moldova există de peste 50 de ani prin organizarea cursurilor de perfecționare pentru cadre didactice. Reglementarea activității prin constituirea Secției Formare Continuă a avut loc la data de 30.06.2009 prin decizia Senatului USM. La ședința Senatului din 29.09.2009 a fost aprobat Regulamentul de organizare şi funcționare a Secției Formare Continuă (SFC). Inițial SFC și-a desfășurat activitatea ca subdiviziune universitară, ulterior în baza ordinului nr. 426 din 30.12.2011 a devenit subdiviziune a Departamentului Studii.

Timp de peste 8 ani activitatea SFC a fost coordonată de dna Elena Muraru, dr. conf., care împreună cu echipa - Maria Bîrcă, dr. conf. și Aurelia Roșca - au dezvoltat intens activitatea de formare continuă la USM. Dna Muraru a participat la elaborarea de politici educaționale privind formarea continuă a cadrelor didactice, la elaborarea regulamentului de atestare a cadrelor didactice, a standardelor de formare continuă a cadrelor didactice și multe alte documente fundamentale pentru dezvoltarea unei noi direcții strategice la USM. În această perioadă au fost proiectate și dezvoltate peste 50 de cursuri de formare continuă, în mod special destinate cadrelor didactice din învățământul preuniversitar.

La ședința Senatului USM din 28.08.2012 a fost aprobat Regulamentul cu privire la formarea profesională continuă a cadrelor didactice din USM , document ce a stat la baza dezvoltării unei tradiții de a organiza semestrial cursuri de perfecționare pentru personalul didactic USM. În virtutea schimbărilor din sistemul educațional (reforma ÎS prin aderarea la Procesul de la Bologna, aplicarea sistemului de credite transferabile, reforma curriculumului universitar, asigurarea managementului calității, etc.) SFC a fost responsabilă de a informa și a forma cadrele didactice universitare în cheia acestora.

Odată cu extinderea activității de formare continuă, în baza ordinului nr. 155/1 din 08.10.2018 Secția Formare Continuă este reorganizată în Departamentul Formare Continuă (DFC), care activează ca subdiviziune universitară aflată sub directa coordonare a Prorectorului pentru activitatea didactică. Începând cu luna mai 2018 activitatea subdiviziunii este coordonată de Tatiana Turchină. Echipa DFC se extinde și dezvoltă noi cursuri și programe de formare continuă, destinate unui spectru mai larg de specialiști din economia națională (personal din biblioteci, personal MAI, servicii hoteliere, turism și agrement etc.).

În perioada 2019 – 2022 au fost elaborate și aprobate la ședințele Senatului USM noi regulamente privind activitatea DFC, evaluarea și monitorizarea activității și a programelor de formare continuă. În colaborare cu facultățile USM și departamentele de profil, DFC a obținut acreditarea a 17 programe de formare continuă. Perioada pandemică a mobilizat intens echipa DFC pentru a organiza cursuri în format online pentru beneficiari, dar și cursuri pentru cadrele didactice USM pentru dezvoltarea competențelor digitale. DFC anual oferă cursuri pentru circa 2500 – 3000 de beneficiari.

Odată ce Învățarea pe tot parcursul vieții devine o direcție prioritară a politicilor educaționale în Republica Moldova, inclusiv un obiectiv strategic de dezvoltare al USM, la ședința Senatului USM din 01.03.2022 este aprobată extinderea activității DFC și transformarea în Centru de Resurse pentru Formarea Continuă (CRFC) cu aprobarea organigramei și a Strategiei de dezvoltare a CRFC pentru perioada 2022-2026. Cu susținerea USM și suportul financiar al Ministerului German pentru Cooperare Economică și Dezvoltare (BMZ) și al Agenției Elvețiene pentru Dezvoltare și Cooperare în Moldova (SDC), începând cu luna mai 2023 CRFC beneficiază de spațiu dotat cu tehnică și mobilier, destinat activităților de formare/training, seminare, conferințe în domeniul educației adulților și formării continue.

Promovarea culturii învățării pe tot parcursul vieții a devenit preocuparea numărul unu a CRFC, prin asigurarea cadrului pentru educația adulților și seniorilor, dezvoltarea profesională conform necesităților și aspirațiilor acestora, prin actualizarea sau obținerea de noi cunoștințe, aptitudini şi competențe necesare integrării active în societate și pe piața muncii, necesare menținerii sănătății mentale și fizice.