340 cadre didactice din 37 instituții din învățământul profesional tehnic au participat în luna martie 2022 la cursul de formare profesională continuă „Evaluarea finalităților de studii în învățământul profesional tehnic” organizat de Centrul de Resurse în Formare Continuă din cadrul Universității de Stat din Moldova.
Obiectivul cursului a constat în fortificarea competențelor cadrelor didactice în domeniul evaluării finalităților de studii/ rezultatelor învățării în învățământul profesional tehnic. Cursul a fost conceptualizat din trei dimensiuni: (a) Cadrul normativ–juridic. (b) Repere teoretice în elaborarea testelor sumative. (c) Elaborarea programului pentru calificare. Elaborarea probei teoretice și probei practice.
Echipa de formatori care au conceptualizat și asigurat cursul sunt cadre didactice din cadrul Departamentului Științe ale Educației și cadre didactice din învățământul profesional tehnic cu o experiență vastă în evaluare.
Prim-prorectorul Otilia Dandara, dr. hab., prof. univ. a propus spre discuții și analiză cadrul normativ –reglator în baza căruia se vor elabora Programele pentru examenele de calificare a competențelor profesionale dobândite în contexte de educație nonformală și informală. S-a menționat că autorii programelor pentru examenele de calificare să se conducă, în primul rând, de standardele de calificare și standardele/profilurile ocupaționale, întrucât anume ele statuează în deplină măsură competențele profesionale generale și specifice.
Dr. conf. Nina Bîrnaz, și Daniela State, grad did. superior au discutat cu participanții principiile evaluării competențelor profesionale în învățământul profesional tehnic, formularea obiectivelor de evaluare și a itemilor, au exersat elaborarea matricii de specificație.
Formatorii Gheorghe Timoftică, grad didactic I, Natalia Guțu, grad did. superior, Elena Boaghe, grad didactic I, Șarapanovscaia Irina, grad didactic I în grupuri separate pe domenii profesionale au discutat despre Programul pentru examenele de calificare a competențelor profesionale. Deoarece unele instituții au deja elaborat acest document, a fost încurajat schimbul de experiență și împărtășirea succeselor și provocărilor. Participanții au exersat proiectarea itemilor pentru proba teoretică, elaborarea baremului de notare și corectare, elaborarea listei de sarcini pentru proba practică.
Participanții au exprimat mulțumiri pentru experiența oferită. Pentru unii participanți cursul de formare continuă a fost o reactualizare a cunoștințelor și întărire a competențelor, pentru alții a fost un element de descoperire a unor aspecte/ detalii ce tin de elaborarea itemilor, pentru alții a fost o clarificare a lucrurilor și conștientizare a necesității aplicării reperelor metodologice în elaborarea probelor teoretice și practice de evaluare.